Podle Knihobotu sáhne třetina zákazníků na vánoční dárek z druhé ruky
Co vede lidi k nákupům z druhé ruky? Kolik chystají utratit na Vánoce? A budou letos o svátcích dávat dárek z druhé ruky? Na tyto otázky se rozhodl najít odpověď knižní secondhand Knihobot. Pomohl mu k tomu výzkum v řadách jeho zákazníků, kterého se v listopadu účastnilo 1 700 dotázaných z celé České republiky.
Dárek pod stromeček z druhé ruky věnuje každý třetí, důvodem ale nejsou finance
Rostoucí ceny nutí Čechy šetřit už od loňského podzimu. Na rostoucím zájmu to zaznamenal v průběhu roku také Knihobot. Finanční situace se promítla i do vánočních nákupů – více než polovina z dotázaných se při jejich pořizování vejde do 5 tisíc korun. Nejčastěji se lidé chystají utratit do 3 000 Kč (36 %) nebo od 3 000 do 5 000 Kč (35 %). Více jak 9 000 Kč se chystá utratit pouze 12 % dotázaných.
Ačkoliv by se dalo předpokládat, že omezený rozpočet bude motivací sáhnout pro dárky z druhé ruky, není tomu tak. Důvodem darování věci z druhé ruky jako dárku je především to, že nebyla možnost ji koupit jinde (52 %). Omezený rozpočet sehrál roli pouze v 7 % případů.
„Zákazníci jsou cenově senzitivní. U dárků ale stále přetrvává přesvědčení, že by měli být nové. Darovat věc z druhé ruky se Češi teprve učí. Pokud to udělají, je to většinou pragmatický důvod – nelze věc sehnat jinde. Za naší jedinečnou nabídkou k nám míří i většina zákazníků před Vánoci,“ uvádí Barbora Votavová, brand manažerka Knihobotu a dodává: „Podle průzkumu se u nás chystá nakoupit vánoční dárek třetina zákazníků, což nám dělá velkou radost.“
Přesto, že věc z druhé ruky jako dárek už někdy věnovaly téměř dvě třetiny dotázaných (60 %), pod stromeček se ji chystá věnovat 30 % dotázaných. Stejné procento jej ale určitě dávat nebude a 40 % zatím neví. V postoji k použitým věcem je ale znát generační rozdíl. Dárky z druhé ruky se častěji objeví u mladší nebo střední generace. Mezi dotázanými nad 60 let po nich sáhne pouze 17 %.
Žádnou použitou věc nikdy nedarovala třetina dotázaných. Nejčastějším důvodem těch, kteří dárek z druhé ruky nikdy nedali, je, že jako dárky by se měli dávat pouze nové věci (54 %).
Nákupy z druhé ruky lákají především na nedostatkové zboží
Co se týče samotných nákupů z druhé ruky, využívá je většina zákazníků Knihobotu. Často nebo občas (1x za čtvrt roku) věci z druhé ruky nakoupí 89 % z nich. Stejně jako v případě dárků, i u běžného nákupu je pro ně motivací především to, že narazí na kousky, které už jinde nejsou k dostání (45 %). Svou roli hraje ale také udržitelnost (28 %) a nízká cena (18 %).
„Pro většinu zákazníků jde ale často o kombinaci zmiňovaných důvodů. Jsou rádi, že u nás mohou pořídit zboží, které už není běžně na pultech, a dobrá cena nebo ekologická stránka věci je v rozhodnutí nakoupit u nás utvrdí,“ komentuje Votavová.
I když to podle ní není na první pohled patrné, na cenu zákazníci slyší – potvrzuje to zájem o slevové akce i nárůst zákazníků v době ekonomické krize.
Dotazovaní nejčastěji nakupují v online antikvariátech a secondhandech (48 %), čtvrtina pak využívá marketplace nebo bazary, 20 % dává přednost osobní návštěvě kamenného bazaru nebo v případě knih antikvariátu. Kam pro zboží zákazník zamíří, záleží ale také na jeho generační příslušnosti – zatímco lidé do 35 let věku ve 30 % nakupují prostřednictvím marketplace a z 19 % osobně v kamenném obchodě, u zákazníků nad 60 let je rozložení opačné – 16 % navštíví marketplace nebo inzertní platformy, 33 % pak zamíří osobně do prodejny.
Při nákupu z druhé ruky se lidé nejčastěji bojí toho, že stav věci nebude odpovídat popisu. V dotazníku to uvedlo 40 % dotázaných. Tuto obavu se Knihobot snaží u zákazníků rozptýlit především detailními fotkami každé knihy, nikoliv pouhým popisem jejich stavu. Z falešných nabídek a podvodných inzerátů má obavy pětina dotázaných (20 %). Více než třetina ale žádné obavy při nákupu z druhé ruky nepociťuje.
„Že se lidé nebojí sáhnout po zboží z druhé ruky, je pro nás skvělá zpráva. Věříme, že díky výborné zákaznické zkušenosti je možné postupně odbourávat předsudky vůči použitému zboží a zákazníci v budoucnu budou nakupovat vše potřebné bez rozdílu, zda jde o zboží použité, či nikoliv,“ říká Votavová.