Od června se spustí pilotní projekt sdílených kol

Službu sdílených kol nabídne statutární město Jablonec nad Nisou od června. Domluvilo se se servisním týmem Nextbike. Sedm měsíců v roce tak budou moci Jablonečané, návštěvníci i turisté využívat stovku kol při svém pohybu po Jablonci. Pilotní program vyjde město na 1,3 mil. korun.

Cílem pilotního programu sdílených kol je test, zda a jak je možné jezdit po městě. Provozovatel služby, společnost Nextbike, bude Jablonci průběžně předávat výstupní analýzy – nejčastější trasy, využívanost stanic, počet uživatelů, trendy chování, ujeté kilometry, ušetřené CO2 atd. „Tato data nám mimo jiné poslouží při rozhodování, jak budovat cykloinfrastruturu,“ tvrdí Lenka Opočenská, náměstkyně pro životní prostředí a strategii města Jablonce nad Nisou s tím, že cena za pilotní projekt v délce sedmi měsíců je 1 270 500 včetně DPH.

„Ve městě bude 100 sdílených kol s nízkým nástupem. Každé z nich bude opatřené elektronickým zámkem s GPS, GMS signálem a košíkem v přední části,“ říká náměstkyně Opočenská, která novou službu v Jablonci iniciovala. Nyní je vytipovaných 26 míst, kde se dají kola půjčit a zanechat. Ta se však mohou dle výstupů z provozu měnit. „Aktuální stav bude ukazovat mapa v aplikaci. Tu potřebujete, abyste mohli kolo využít a opět vrátit. Dostupná je pro operační systémy iOS, Android, Windows mobile a Huawei mobile. V době od 9 do 17 hodin bude také zprovozněná zákaznická infolinka, a to jak v češtině, tak v angličtině. Způsob, jak aplikaci stáhnout, najdete na kole,“ informuje dále Opočenská a dodává: „Půjčit si kolo lze i skrze IVR systém infolinky (24hod/denně). Ta umožní půjčení kol také občanům, kteří nevlastní chytrý telefon.“

O kola se bude starat tým Nextbike, který řeší servis, opravy a hlavně redistribuci kol tak, aby byla dostupná co největšímu množství občanů. Město je partnerem sdílené služby a díky tomu bude hradit prvních patnáct minut výpůjčky. „Rozhodli jsme se nabídnou 15 minut zdarma, i když víme, že to je nejzásadnější položka, která utváří finanční náročnost pro městský rozpočet. Jen pro představu - výpůjček do 15 minut podle našich zkušeností bude okolo 90 %. V tu chvíli Bikesharing plní jasně svou misi, a tou jsou krátké přepravy po městě do tří kilometrů, které má občan navíc zdarma díky podpoře města,“ říká Lukáš Luňák, vedoucí servisního týmu Nextbike.

Stanoviště pro kola budou z počátku označena nástřikem. „Jedná se o nejekonomičtější variantu a řešíme buď nástřik vymezeného prostoru nebo vyznačení loga Nextbike či jízdního kola,“ konstatuje Opočenská a pokračuje: „Do projektu bychom rádi zapojili také místní podnikatele. Proto je pozveme 26. června na seminář.“