Rychlostní silnice Českým rájem nepovede, je drahá a zbytečná

Rychlostní silnice přes Český ráj se stavět nebude, podle ministerstva pro místní rozvoj by byla příliš drahá a navíc zbytečná. Vzhledem k intenzitě dopravy mezi Turnovem a Jičínem postačí podle studie zpracované projekční kanceláří Atelier T-plan silnice s třetím pruhem ve stoupání. ČTK o tom informoval liberecký hejtman Martin Půta (STAN).

S výstavbou rychlostní silnice R35 z Liberce na Hradec Králové v takzvané severní trase přes Turnov, Rovensko pod Troskami na Jičín počítá územní dokumentace Libereckého kraje, kterou zastupitelstvo schválilo přes protesty obcí a ekologů v roce 2011. "Ukázalo se, že ji prosazoval jen Liberecký kraj, ministerstva dopravy ani pro místní rozvoj ji nedoporučovala," řekl Půta. Proti silnici, která měla rozdělit chráněnou oblast Českého ráje, bylo od začátku i ministerstvo životního prostředí.
 
"Nové teoretické propočty intenzity dopravy v letech 2025 a 2040 ukazují na to, že tam není nutné stavět čtyřpruhovou komunikaci, ani dálnici, ale že dostatečným dopravním řešením je dvoupruh variantně se střídavým třetím pruhem, který umožní v kopcích, aby rychlejší auta předjela ta pomalejší," uvedl hejtman. Podobné parametry má například nová silnice od Bílého Kostela do Hrádku nad Nisou, nebo loni dokončená nová silnice 13 od Stráže nad Nisou na Mníšek u Liberce.
 
Ministerstvo teď podle Půty nechá zpracovat podrobnější studii, která by měla ukázat kudy silnici 35 v budoucnu vést. "Studie bude upřesněna už nějakými konkrétními řešeními, která budou vycházet z připomínek obcí přes jejichž území povede. Předpokládám, že při aktualizaci Zásad územního rozvoje Libereckého kraje právě variantu silnice s přídavným pruhem použijeme a zapracujeme a nebudeme dál prosazovat stavbu dálnice nebo čtyřpruhu," řekl Půta.
 
Čtyřproudá silnice R35 z Liberce na Hradec měla zlepšit a zrychlit spojení do sousedního Královéhradeckého a dále do Pardubického kraje a vést dopravu mimo obce. Projekt patřil v minulých letech k prioritám Libereckého kraje, problémem ale byla příprava trasy. V úvahu přicházely tři varianty: superseverní přes Semilsko, jižní přes Mnichovo Hradiště a severní varianta, která zvítězila, kopíruje z velké části současnou silnici. Severní variantu preferuje i nová studie, která upřednostnila dvouproudou silnici. "Další dvě varianty i nová studie odmítá, protože by dopravu nevyřešily," dodal Půta.
 
zdroj: ČTK