Nejstarší stále jezdící visutá lanovka vede na Ještěd už 80 let

Nejstarší dodnes fungující visutou lanovkou v ČR je lanová dráha na Ještěd, jejíž provoz byl zahájen před 80 lety, 27. června 1933. Dvoukabinová lanovka, která je jedinou lanovkou v zemi, kterou provozují České dráhy, má šikmou délku tratě necelých 1200 metrů a převýšení přes 400 metrů. Kabiny dosahují rychlosti deset metrů za sekundu (36 kilometrů za hodinu), což z lanovky činí jednu z nejrychlejších lanových drah v ČR. Ročně přepraví kolem čtvrt milionu lidí.

Ještědská lanovka je druhá nejstarší visutá lanovka v ČR a nejstarší stále fungující visutá lanovka v zemi - prvenství patří od roku 1928 lanovce, jež vedla v Krkonoších z Jánských lázní na Černou horu. Ta ale byla v roce 1980 zrušena a vybudovaná v jiné trase. Nejstarší dosud fungující lanovkou v ČR je kyvadlová pozemní lanová dráha na pražský Petřín, která byla zprovozněna 25. července 1891.
 
Záměr vybudovat ještědskou lanovku se datuje do roku 1924. Předložil ho Německý horský spolek pro Ještědské a Jizerské hory, který byl majitelem hotelu na Ještědu. Návrh vypracovala firmy Adolf Bleichert a spol. z Lipska, později byl však projekt i samotná realizace zastaven. Celou zakázku pak přebrala na náklady Československých státních drah známá chrudimská strojírenská firma František Wiesner. Výstavba začala 15. června 1932, zprovozněna byla již za rok, 27. června 1933.
 
Původní lanovka měla šikmou délku tratě 1183 metrů s převýšením 400 metrů. Na trase byly dvě podpěry s výškou 20 a 26 metrů. Kabinová lanovka (nosnost jedné kabiny byla 33 osob) s kyvadlovým provozem dosahovala maximální rychlosti pět metrů za sekundu, hodinová kapacita činila 330 osob. Někteří Němci z předválečného převážně německého Liberce, respektive Reichenbergu, kde Češi tvořili pouhou pětinu obyvatel, ale odmítali jezdit lanovkou, kterou postavila českou firmou. Lanovka jezdila i během okupace.
 
Koncem roku 1971 byla ale provoz lanovky zastaven a začala rozsáhlá rekonstrukce. Celá přestavba byla nesrovnatelně delší než samotná výstavba v 30. letech, lanovku opravila Transporta Chrudim, pokračovatel firmy Františka Wiesnera. Oprava začala začátkem roku 1972 a byla ukončena v 31. prosince 1975, lanovka ale už mířila na vrchol Ještědu, kde se mezitím otevřela česká stavba 20. století - televizní vysílač a restaurace architekta Karla Hubáčka. Po rekonstrukci zbyla z původního zařízení jen nepatrná část konstrukce v dolní a horní stanici.
 
Visutá dvoulanová dráha s pevným uchycením kabin (jedno lano o průměru 50 mm je nosné a druhé tažné) má pohon umístěn v horní stanici na Ještědu, lana jsou napínána závažím v dolní stanici v Liberci-Horním Hanychově. Původní dvě podpěry byly nahrazeny jedinou, s uzavřenou truhlíkovou konstrukcí o výšce 30 metrů. Kabiny mají nosnost 35 osob, šikmá délka tratě je 1188 metrů s převýšením 401,7 metru. Přepravní rychlost je deset metrů za sekundu a provoz je řízen v automatickém i ručním režimu, s kapacitou 525 osob za hodinu. Na Ještěd trvá cesta čtyři minuty.
 
Ročně lanovka, která je v celoročním provozu, přepraví kolem čtvrt milionu lidí, rekordní byl rok 1976, kdy po čtyřleté rekonstrukci přepravila skoro 600.000 turistů. Podle informací Českých drah v dosavadním provozu lanovky nedošlo k žádné velké závadě a ani k závažnému ohrožení bezpečnosti cestujících.
 
Po původní lanovce z 30. let toho moc nezůstalo, loni se podařilo objevit jednu zachovalou kabinku, která se stala ozdobou sbírek Severočeského muzea v Liberci.
 
zdroj: ČTK